サンマルコ広場を訪れると、サンマルコ寺院とドゥカーレ宮殿に目が行きますが、広場を囲む「地」の建築があってこその素晴らしさ。

In Piazza San Marco, Basilica di San Marco and Palazzo Ducale draw all eyes, but its splendor depends on the contribution of the "ground" architectures surrounding Piazza.

サンマルコ広場の西端の回廊から、列柱越しに、広場とサンマルコ寺院、鐘楼を見る。
See Piazza San Marco, Basilica di San Marco and the bell tower through the colonnade from the corridor at the west end of Piazza.

建築家サンソヴィーノの計画した広場とそれを囲む建築(一部は後補)は、ベネチアルネサンス建築の代表で、それを「地」と形容するのも、気が引けますが、控えめに見せることで、場全体を意識した俯瞰的な視点を実現しています。サンマルコ寺院より高さを抑え、洗練されたデザインの白い列柱は、延々と繰り返すことで、静かな白い面となり、サンマルコ寺院を浮かび上がらせます。

L型という特殊な形の広場。向かい合う面は平行ではないし、広場とサンマルコ寺院の軸にも微妙なずれ。海に開き、開放的な南端から、列柱に囲い込まれた西端まで、「開くこと」から「閉じること」へ移り変わります。動くに連れ、見え方が変わり、列柱の繰り返しを単調に感じないのも、きっとそれ故。さらに、サンソヴィーノが、広場を拡げる際に周りの建築から切り離し、ランドマークとして自立させた鐘楼の見え方も移ろい、動いている感覚がいっそう鮮やかになります。

自分のデザインを強調せず、黒子としての役割を意識したサンソヴィーノは、建築家として偉い!。ルネサンスが、ルネサンス絵画のように、全体の構図と中を動く人の関係から場を考える建築家を生んだのかもしれません。

The architect Sansovino's plan for the square and the architecture is representative of the Venetian Renaissance, so I am awkward to describe it as "ground," but his design expressed modestly was conscious of the place from a bird's eye view. Its height is lower than that of the Basilica, and the white columns create a quiet white surface by the effect of repeating endlessly, and Basilica di San Marco comes into view.

Piazza San Marco has a peculiar L-shape, each side facing other side is not parallel, and the axis of Piazza is slightly deviating from Basilica di San Marco. As they walk from the south end, which is open to the sea, to the west end, which columns surround, the change from "opening" to "closing" is generated. Since the view changes, the repetition of the columns doesn't look monotonous. The change in the position to see the bell tower, which was detached from the surrounding architecture by Sansovino and became a freestanding landmark, makes their sense of movement more vivid.

Sansovino, who was conscious of his role as an enhancer, was a great architect! 

The Renaissance might give birth to an architect who thought of the place from a whole composition and the perspective of the people moving within it.

サンマルコ広場の西側から、広場とサンマルコ寺院、鐘楼を見る。
See Piazza San Marco, Basilica di San Marco and the bell tower from the west side of Piazza.
サンマルコ寺院の正面を見る。
See the facade of Basilica di San Marco.サンマルコ広場の西部分を囲む「地」の建築の列柱の繰り返しが、白い面をつくり出す。
The repetition of colonnade of "ground" architecture surrounding the western part of Piazza San Marco creates a white surface.silica di San Marco.
サンマルコ寺院から、サンマルコ広場の南部分と大運河を見る。左手はドゥカーレ宮殿。
See the southern part of Piazza San Marco and the Grand Canal from Basilica di San Marco. On the left hand is Palazzo Ducale.
サンマルコ広場の南側から、L字型の広場の角と鐘楼を見る。手前の2本の円柱には、ベネチアの守護聖人である聖マルコの象徴である有翼の獅子像と、以前の守護聖人である聖テオドーロの像が置かれている。
See the corners of the L-shaped square and the bell tower from the south side of Piazza San Marco. On the two columns in the foreground, the Lion of Venice as a symbol of San Marco, the patron saint of Venice, and a statue of San Teodoro, the former patron saint of Venice, are placed.
大運河からの広場への入口には、ベネチアの守護聖人である聖マルコの象徴である有翼の獅子像が、円柱の上に置かれている。
At the entrance to Piazza San Marco from the Grand Canal, the Lion of Venice, which is the patron saint of Venice and a symbol of Saint Marco, is installed on the column.

大運河から、2本の円柱の向こうに、サンマルコ広場の南側を望む。
See the south side of Piazza San Marco beyond the two columns from the Grand Canal.an Marco, the patron saint of Venice, is placed on top of a column.
サンマルコ広場の回廊に面した、1770年創業の歴史的カフェ、カッフェ・フローリアン。
See Caffè Florian, historic café founded in 1770, facing the corridor of Piazza San Marco.
鐘楼からサンマルコ広場の東部分を見下ろす。右手には、サンマルコ寺院が見える。
See the western part of Piazza San Marco from the bell tower. On the right is Basilica di San Marco.

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参考文献 / reference
Wikipedia

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